De bovenstaande vraag was een aantal jaren terug helemaal niet relevant. Niet dat je geen kapotte banden had, welnee. Natuurlijk had je dat ongemak toen ook al, maar na wat plakwerk of het vervangen van je binnenbandje was het handmatig pompen geblazen. Lastig vooral en in de winterdag onprettig, vanwege je koude handen waar je dan mee verder moest.
De methodes die wij onderscheiden en waar we producten voor je opgenomen hebben, zijn:
- Handmatig pompen: Een pompje van goede kwaliteit die per slag een dusdanige hoeveelheid lucht in je band brengt, zodat je relatief snel weer op je feits kunt springen. Inmiddels heb je al uitvoeringen met een manometer, waar je kunt zien hoever je bent.
- Met een CO2 pompje: Ze zijn er in allerlei soorten en maten. Patronen van 12, 16, 20 en 25 gram. Met een 16 grams patroon zet je je binnenband zo op een gewenste druk van 7 of 8 bar. Houdt er goed rekening mee dat je de patroon niet aanraakt tijdens het pompen. Er is sprake van ijsvorming, waar je je lelijk aan kunt verbranden. Er zijn kunststof hulzen die je om de patroon kunt doen. Heb je die niet, dan kun je een (zak)doekje gebruiken. Je kunt snel weer op pad met een volle band.
- Met een automatische pomp: een nieuwe methode is bijvoorbeeld met een Fumpa minipompje. Dit pompje is oplaadbaar en past in je fietstasje. Zorg dat je het thuis oplaadt met de micro-USB kabel. Een 700x23c bandje zet je bijvoorbeeld in 40-50 seconden op 120 psi. In dit geval kun je eveneens snel op je fiets springen en verder.
Het valt mij op dat er vaak renners zijn, die niet goed weten hoe hun CO2 pompje werkt. Niet handig! Wat wij daarbij willen zeggen is RTFM ofwel read the fucking manual. Het bespaart je ergernis, gemorste CO2 en je bandje staat niet op een te lage druk. Vergeet ook niet om meer dan 1 patroon mee te nemen zeker bij nat weer. Soms rijdt je helaas meermaals lek en dan sta je.
Afsluitend raden wij je aan om na gebruik van CO2 je band voor een volgende rit te controleren op bandendruk. Soms loopt die wat terug en kun je beter thuis vooraf even wat extra druk pompen met je fietspomp.